Grup Passejades

Grup passejades

Passejada de les fonts de Barcelona

Mida de lletra:

Ja hem fet la passejada de les fonts de Barcelona, penúltima sortida d’aquest curs!

Els primers que ens vàrem trobar davant del cinema Comèdia no estàvem gaire segurs que totes i tots els que s’havien apuntat vinguessin ja que encara que no plovia ho podia fer en qualsevol moment, el cel estava completament tapat!

Vàrem esperar els deu minuts de rigor i sí sí ...tothom va anar venint! 26 passejants, rècord d’assistència! Malgrat l’amenaça de la pluja tothom volia gaudir de la trobada.

El temps va anar aguantant i les primeres fonts les vàrem poder veure amb els paraigües encara tancats. I va ser a partir de la font de la plaça de Sant Agustí Vell que la primavera mediterrània es va anar imposant: va començar a ploure! Vàrem anar fent ruta força animats, plovia poquet, però quan vàrem arribar al Born ens vàrem haver d’aixoplugar corre-cuita! 

Indecisions, dubtes, propostes de continuar ... propostes de deixar-ho per un altre dia ... semblava que la pluja minvava un xic ... continuem! Vàrem arribar fins la font de davant de Santa Maria del Mar, no podia ser... no tenia pinta de parar en tot el dia... els peus començaven a estar força xops i hi varen haver algunes compres de paraigües i altra cop roda d’opinions. Pràcticament per unanimitat vàrem decidir acomiadar-nos i continuar la ruta en una altra ocasió, però... oh, sorpresa! just en aquell moment va parar de ploure i mirant enllà del carrer de l’Argenteria vàrem veure al lluny un trosset de cel blau! L’altra cara de la primavera s’imposava, aviat sortiria el sol!   

Doncs sí vàrem continuar la ruta amb ganes i sota l’escalforeta agradable del sol. La ciutat lluïa, tots els carrers feien olor de pluja acabada de caure, que quan vàrem arribar al carrer Hospital, es  barrejava amb les olors de les herbes i plantes de la fira de Sant Ponç. Les fonts eren boniques i la seva història interessant, molts les descobríem tot i haver-hi passat moltes vegades per davant.

I així barrejats entre els turistes i fent fotos com ells de les nostres fonts vàrem acabar la passejada a la Cala del Vermut on ens vàrem acomiadar, ara sí fins la propera i última trobada, degustant un bon vermut!  

Hermínia Villà

 

Visita a la Casa de l'Aigua, el castell de Torre Baró i itinerari dels turons

Mida de lletra:

 

Dijous dia 9 vam realitzar la passejada corresponent al mes de març. Vam ser una bona colla:19 i el dia ens va ben acompanyar, va ser esplèndid (tot i que una mica encalitjat). Vam iniciar el recorregut  a l'estació “Casa de l'Aigua” de la línia 11 i va tenir tres parts ben marcades, les que ens indica el títol.

La visita a “la Casa de l'Aigua de la Trinitat Nova”, ens la va guiar l'Hèctor (una mica afònic perquè havia viscut en directe, al camp Nou, la famosa remuntada). L'espai, que ens va sorprendre molt favorablement, es va construir l'any 1917 i va estar en funcionament fins el 1989 per tal d'abastir i millorar la qualitat d'aigua del Besòs a la ciutat de Barcelona. És d'estil modernista i en aquests moments funciona com a equipament. 

El complex original comptava amb una estació elevadora situada a la Trinitat Vella, uns pabellons de cloració i uns dipòsits amb capacitat de 10.000 metres cúbics, situats a la Trinitat Nova i un túnel subterrani que connectava ambdues instal·lacions i es perllongava en direcció a Collserola (on ja no va arribar l'aigua per problemes de cabal). Aquests dipòsits i la galeria, estan ara ben conservats i són ben sorprenents.

Acabada la visita, ens va recollir el Robert, un altre guia, per acompanyar-nos, fent el camí que havia d'haver fet l'aigua, al Castell de la Torre del Baró. Pel camí, ens va ensenyar “la Casa de les bruixes i el “Pont dels tres ulls”, d'aquest, només em vam veure “les celles” perquè està cobert ja que no va entrar en funcionament i era perillós: els ulls feien 10m d'alçada.

Arribats a dalt, vam esmorzar al Mirador. La calitja provocava que els edifici com l'hotel Vela semblessin nedar pel cel.

Ja a la torre del Baró, que és punt d'informació del Parc de Collserola, vam pujar a dalt. Tot observant el paisatge en Robert ens en va explicar la història:

La torre actual, construïda el 1905, havia de convertir-se en un hotel, dins d'un projecte de ciutat jardí dissenyat per a la serralada de Roquetes, però les males comunicacions a la zona van paralitzar el projecte. Tanmateix, hi ha dues versions sobre l'origen de la torre: 

1- Fou construïda pel Baró de Pinós a principis del segle XIX per al seu fill, que patia tuberculosi i va morir abans que s'acabessin les obres. 

2- L'any 1873, aquest petit castell, juntament amb la resta de la finca, fou comprat al Baró per la família Siwate, que hi volia fer la ciutat jardí. Un cop arruïnat, hi va anar a viure una temporada perquè tenia dos fills malalts. Es van morir i l'edifici va restar abandonat durant molts anys. 

Durant la Guerra Civil, els republicans hi tenien (en ser un lloc estratègic) una bateria antiaèria al costat. Després va ser presó franquista.

Era i és la imatge del barri d'”autoconstrucció” de Torre Baró i gràcies a les reivindicacions dels seus habitants es va restaurar i se li ha donat un ús.

Acabada la visita de la torre vam iniciar l'itinerari dels Turons, que segueix les marques grogues i que té uns 5 Km  aproximadament. És força planer i permet observar panoràmiques del Vallès i de Barcelona. A més ens vam poder respirar aire pur, veure gent collint espàrrecs, envoltar-nos de flors i seure una mica a la Font de santa Eulàlia, d'"autoconstrucció”.

Ja de tornada, encara vam veure l'entrada dels grans dipòsits que han substituït els que havíem vist a “la Casa de l'aigua” i vam fer l'aperitiu a un bar del costat del metro. Vam acabar a quarts de tres, molt satisfets per la passejada realitzada i ja pensant en quina serà la propera.

 

Maria Rosa Vergés

Subcategories