Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
Comentari de la sortida a Capellades 12/03/19 \\\ RELLA
GRUP ACTIVITATS
COMENTARI DE LA SORTIDA A CAPELLADES 12/03/19
Visita a les excavacions i el centre d'interpretació de l'Abric Romaní i el Museu Molí paperer:

El dijous dia 12 de març vam anar a Capellades. La sortida estava organitzada pels Jubis, grup de Rella del Penedès.

Havien decidit que hi aniríem en tren, així que els que sortíem de Barcelona vam agafar els Ferrocarrils Catalans a la Plaça d'Espanya i a Martorell ens vam trobar amb els Jubis, que venien des de Vilafranca. Un esplèndid viatge en tren.

Vam començar visitant el centre d'interpretació i el jaciment arqueològic de l'Abric Romaní.

L'Abric Romaní és una balma que s'obre dins la cinglera del Capelló a Capellades. Es tracta d'un jaciment arqueològic que des de l'any 1983 es troba en procés d'excavació en diverses campanyes, dirigides per l'arqueòleg Eudald Carbonell.

Va se descobert l'any 1909 per l'empresari Capelladí Amador Roman. Ell va dirigir l'excavació fins l'any 1930.

La guia, una arqueòloga que hi treballa els estius amb estudiants i investigadors d'universitats d'arreu del món, ens va saber encomanar el seu entusiasme.

Ens va explicar com el creixement continu del travertí a la cinglera del capelló va formar cornises, balmes i coves, que en períodes secs eren ocupats per grups prehistòrics per establir-hi els seus campaments. Aquest tipus de roca ha permès trobar nombroses restes, excepcionalment conservades, que permeten documentar com vivien.

Per acabar la visita i riure una estona, vam jugar a caçadors i caçadores amb alguns dels estris que feien servir els nostres avantpassats.

Tot passejant per Capellades, ens vam dirigir al restaurant «Tots a taula», un lloc molt agradable, on ja ens esperaven amb la taula ben parada.

Per la tarda vam visitar el Museu Molí Paperer de Capellades, situat en un antic molí paperer del segle XVIII.

Al costat del molí hi ha La Bassa, font natural d'aigua que feia moure les rodes de setze molins paperers.

Durant la visita ens va acompanyar la Maria. Al soterrani ens va explicar el procés artesanal paperer, amb eines i maquinaria original que vam veure en funcionament.

També ens vam poder imaginar en quines condicions tant dures, de soroll, humitat i fred, s'hi treballava.

Al segon pis vàrem visitar l'exposició permanent sobre el paper i la seva història.

I al mirador hi havia una exposició temporal amb les obres seleccionades a la X Biennal d'art de Riudebitlles. Aquí vam veure com penjaven, per assecar, fulls de paper que serviran per fer la carta d'un conegut cuiner.

Actualment al museu continuen fabricant paper fet a mà d'alta qualitat, de diverses fibres vegetals.

A part de les visites, molt interessants, vam tenir temps de xerrar i gaudir del paisatge que ens envoltava.

Un dia molt agradable.

(Comentari realitzat per la sòcia de Rella Encarna Alemany)