ESCRITS EN TEMPS DE CORONAVIRUS
EL PIANO
SÓC UN PIANO.... SÍ, SÍ, UN PIANO.
Lluís Alomar
EL PIANO
SÓC UN PIANO.... SÍ, SÍ, UN PIANO.
ENDEVINO CARES DE SORPRESA, POSATS QUE HE ENCURIOSIT, UN PIANO QUE PARLA !
EN TOT CAS QUE PARLA QUAN NO HO FA LA SEVA MÚSICA; VERITAT QUE NO US CAUSA PAS ESTRANYESA QUE MITJANÇANT LES MEVES TECLES, ELS MEUS MARTELLS, APAREGUI UNA MELODIA ?.
LA MÚSICA I LA PARLA:
NO SOC EXPERT EN LLENGUA, TOT I QUE EM PUC ATREVIR A FER ALGUNES REFLEXIONS.
ELS HUMANS TOQUEN MÚSICA, CANTEN, ESCRIUEN, PARLEN, I UN INSTRUMENT MUSICAL NO TÉ CATEGORIA, NO TÉ DRET A PARLAR ?
ELS POLÍTICS DIUEN: LA MÚSICA SONA BÉ, HAUREM DE VEURE LA LLETRA.
LA LLEGENDA COMENTAVA QUE MIQUEL ANGEL, QUAN VA HAVER ACABAT EL SEU MOISES, LI CRIDÀ: PARLA !. IGNORO SI VA FINALMENT HO VA FER, PERÒ JO SÍ.
QUIN PARAL·LELISME, QUINA RELACIÓ MÉS ESTRETA ENTRE MÚSICA I PARAULA, NO ? A MÉS A MÉS TOTHOM ES POSA A LA BOCA EL MEU NOM: "PIANO PIANO SI VA LONTANO", EL PIANO D'UN ORDINADOR, (TECLAT), EL PIANO D'UNA TAULA DE MESCLES...
ÉS EVIDENT DONCS QUE HAIG DE TENIR L'OPORTUNITAT D'OPINAR, DE PLANTEJAR, DE COMENTAR, DE RESPONDRE. ELS MEUS AVANTPASSATS VAN HAVER D'ESPERAR MOLTS ANYS, SEGLES PER A QUE FINALMENT, UN PIANO S'EXPLIQUÉS, DONÉS EL SEU PARER.
PER CERT, ELS DEC UN RECONEIXEMENT A TOTS, AL CLAVICORDI, AL CLAVICÈMBAL, AMB ELS SEUS CARACTERÍSTICS TIMBRES, SENSE ELLS JO NO HAURIA NASCUT.
DE TOTA MANERA, LA MEVA ADMIRACIÓ ÉS PEL MEU COSÍ, L'ORGUE, DONCS EL SEU SO SEMBLA TALMENT EL DE TOTA UNA ORQUESTRA.
NO VULL ANAR FOLGAT, SEMBLAR PETULANT, PERÒ NO SÓC UN PIANO QUALSEVOL, SÓC UN PIANO DE CUA, DELS DE CATEGORIA, I LA MEVA PARELLA DE BALL, L'INTÈRPRET, ÉS QUI EM DÓNA VIDA, I HA D'ESTAR A UN NIVELL TAL QUE PUGUI TREURE DE MÍ TOT EL QUE OFEREIXO.
A L'IGUAL D'UN CAVALL QUE CONEIX PERFECTAMENT SI EL GENET QUE EL MUNTA, ESTÀ A LA SEVA ALÇADA, ES POT DIR QUE A MÍ EM PASSA EL MATEIX.
FINS I TOT GOSO ESMENTAR QUE MÉS D'UNA VEGADA PUC SORPRENDRE AL MÚSIC, A L'INTÈRPRET, AMB AQUELLES HARMONIES, AQUELLS COLORS MUSICALS QUE TAN SOLS JO PUC POSAR A DISPOSICIÓ, ÉS EL MEU TALENT.
QUINA CARÍCIA MÉS DOLÇA, QUAN ELS DITS DEL PIANISTA EM DUEN A AQUELL MOVIMENT TAN LENT, UN ADAGIO, I COM PUC DONAR A ENTENDRE LA PASSIÓ HUMANA DEL MÚSIC, QUAN ES TRACTA D'UN MOLTO VIVACE EN EL QUE HAIG DE SER MOLT RÀPID PER NO QUEDAR-ME ENRERE.
BÉ, TORNEM ALS INSTRUMENTS MUSICALS.
SI ARA ENS TROBESSIM EN UNA RODA DE PREMSA, DE SEGUR QUE EL PERIODISTA EM DEMANARIA:
"M'HAS DIT A QUINS INSTRUMENTS ADMIRES, TOT I QUE NO HE SENTIT DE QUINS ESTAS GELÓS, DE QUINS SENTS ENVEJA".
I LA MEVA RESPOSTA, SERIA "EL VIOLÍ, EL MEU COMPETIDOR DIRECTE".
QUI GUANYA ? QUANTS CONCERTS PER A VIOLÍ I ORQUESTRA S'HAN ESCRIT I QUANTS PER A PIANO I ORQUESTRA ?
SEGUR QUE ALGUNS AFICIONATS, EN TENEN UNA IDEA, PERÒ ESTIC PARLANT DE SENSACIONS, SENTIMENTS; ÉS MILLOR UN INSTRUMENT O L'ALTRE EN EL DIÀLEG AMB L'ORQUESTRA ? I EN MÚSICA DE CAMBRA... QUI ÉS EL GUANYADOR ?
ENEVEJA I GELOSIA, SÍ.
EL SEU SO ÉS TAN DIFÍCIL DE DESCRIURE, (EL MEU TAMBÉ), ENCARA QUE EN UNA ORQUESTRA HI HA UNA BONA QUANTITAT DE VIOLINS, I COM A MOLT UN O DOS PIANOS; MÉS ENVEJA, NO EL SUPORTO, TAN PERFECTE I PORTABLE...EL VIOLÍ.
DE TOTA MENERA EL VIOLÍ NO DISPOSA D'UN ELEMENT QUE JO TINC EN ALGUNES SALES: L'ASCENSOR PRIVAT, COM A L'AUDITORI DE LA CIUTAT COMTAL. COM M'AGRADARIA PODER VEURE'M COM VAIG APAREIXENT DES DE SOTA L'ESCENARI.
VULL PARLAR DE... PERDÓ, SUPOSO QUE A AQUSTES ALÇADES, JA VEIEU AMB PROU CLAREDAT ELS MOTIUS DE VOLER I PODER EXPRESSAR-ME.
ANAVA A PARLAR DELS MILLORS, ELS COMPOSITORS, ALS QUE DEC UN INFINIT AGRAÏMENT, DONCS SÓN RAÓ DE LA MEVA EXISTÈNCIA.
QUE QUI EM SEMBLA EL Nº 1 ?
HO SENTO, PERÒ NO EM PUC ARRISCAR A PERDRE LA MEVA CLIENTELA, EL PÚBLIC, SI DESCOBREIXO LES MEVES PREFERÈNCIES.
TOT I AIXÒ, FARÉ UNA EXCEPCIÓ I HO DIRÉ.
CONSIDERO QUE TXAIKOVSKI ÉS EL MÉS GRAN, AMB UNA MATISACIÓ, HO ÉS PEL QUE FA A LES EMOCIONS, AIXÍ COM MOZART ÉS UN PRODIGI DE FLUÏDESA MUSICAL.
ARA RECORDO UNA ANÈCDOTA ATRIBUÏDA A BEETHOVEN, UN ALTRE DELS MÉS GRANS, QUE DESPRÉS D'ESCOLTAR MOZART, COMENTÀ QUE ELL MATEIX MAI PODRIA ARRIBAR AL NIVELL DE LA SEVA MÚSICA, QUINA HUMILITAT, NO ? EN FI: 2 MONSTRES.
TAMBÉ FAIG MEMÒRIA QUE US HAIG DE DIR QUE POTSER QUALSEVOL AFICIONAT PODRIA ENTENDRE UNA MICA MÉS LA MÚSICA DE BACH, LLEGINT LA BIOGRAFIA ESCRITA PER LA SEVA MULLER.
ESTÀ CLARÍSSIM QUE A MÍ NO SE'M POT POSAR LA PELL DE GALLINA, PERÒ SI PASSÉS, ME LA POSARIA LA MÚSICA D'AQUESTS COMPOSITORS.
M'AGRADA I NO M'AGRADA:
NO M'ACABEN D'AGRADAR ELS CRÍTICS MUSICALS, AMB ALGUNES I COMPTADES EXCEPCIONS; SÓN CREGUTS, I MOLTS NO ENTENEN QUE LA MÚSICA NO DEIXA DE SER ART, PER TANT HI HA D'HAVER UNA ENORME SUBJECTIVITAT.
M'AGRADA EL PÚBLIC, AQUELL QUE PORTA INFINITES HORES ESCOLTANT MÚSICA I TAMBÉ AQUELL QUE ENS ACABA DE DESCOBRIR.
PERCEBO COM DE TORNADA, L'ESTREMIMENT DE BONA PART DELS ASSISTENTS AL CONCERT, I AIXÒ ÉS SENZILLAMENT MERAVELLÓS.
SÉ QUE NO EM CREUREU, O NO HO ENTENDREU SI MÉS NO, PERÒ L'INTÈRPRET I SERVIDOR, EN EL CONCERT ESTEM MACLATS, TAN UNITS QUE NO ES SAP ON ACABA UN I ON COMENÇA L'ALTRE.
PER CERT, UN PIANO POT CAPTAR QUE TOT I L'ENORME EXPERIÈNCIA DELS PIANISTES, LA MAJOR PART D'ELLS EN SORTIR A LA SALA DE CONCERTS, ENCARA ES PODEN NERVIOSOS.
CREC CONVENIENT TRENCAR UNA LLANÇA A FAVOR DE TOTS AQUELLS MÚSICS QUE ESTAN INICIANT-SE, QUE TAN VALEN; EL MEU IMMENS RECONEIXEMENT.
AGRAIEIXO QUE LA MÚSICA BÀSICA S'APRENGUI A LES ESCOLES, COSA QUE EM CONSTA QUE A CASA NOSTRA FA UNS ANYS NO ERA AIXÍ.
M'ACOMIADO NO OBLIDANT UNA PREGUNTA MERAVELLOSA:
"L'ART MÉS ETÈRIA O LA MÉS PLÀSTICA ?",
POSANT MOLT AMUNT A LA MÚSICA I A L'ARQUITECTURA, EN DEFINITIVA A LES BELLES ARTS.
LLUÍS, 20 / 06 / 20