Comentari de la sortida del grup d'Activitats del dia 3 de maig de 2024.
La activitat va consistir en una visita guiada a les dos exposicions del centre, la primera, Consuelo Kanaga: Copsar l'esperit i la segona, La càmera doméstica.
Veure comentari
aquí
Vàrem començar la visita per la segona exposició. La exposició consisteix en un recorregut per la fotografia no professional feta a Catalunya des de finals del segle XIX fins abans de la guerra civil. En ella, a part de fotografies, es podia veure revistes fotogràfiques, publicitat i càmeres antigues, com per exemple la mítica Kodak Brownie, càmera que va facilitar molt l'expansió de la fotografia. Divertida la càmera espia present a l'exposició, rodona d'aproximadament un pam de diàmetre i bastant plana. Un detall interessant que ens va fer notar la guia, va ser com encertar-la si una fotografia era feta per gent benestant, que tenia una càmera pròpia, o gent de classes populars que podien compartir una càmera entre molts i que en general era prestada per algun tipus d'associació. Fotografies de grups nombrosos, en general, corresponien a les classes populars i fotografies de grups poc nombrosos, en general, corresponien a les classes benestants perquè aquests no necessitaven compartir càmera. El tipus de fotografies que si pot veure és molt monotemàtic, situacions lúdiques. A destacar una fotografia excepcional, un grup d'estudiants d'Enginyeria dins una mina on dos persones queden ben il·luminats per una entrada de llum i la resta queden enfosquits per la manca de llum, però se'ls distingeix la silueta perfectament, fantàstica foto.
Seguidament vàrem anar a l'exposició de la Consuelo Kanaga. Segons la guia, aquesta exposició és la més important, per nombre d'obres exposades, feta a Europa sobre aquesta autora, la cosa prometia. Consuelo Kanaga era una fotògrafa estatunidenca i cal remarcar que de raça blanca. Va ser una fotoperiodista que va començar a treballar en els mitjans a meitat de la dècada del 1910 i va mantenir una forta activitat fins la dècada dels 50. Va ser una dona que es va relacionar amb molts grups professionals fotogràfics. Consuelo Kanaga és especialment coneguda, en la seva faceta més personal, per les seves fotos d'activisme social, especialment per les seves fotografies a membres de la comunitat afroamericana, retrats en primer pla on el context queda aïllat ,també per fotografiar amics artistes (n'hi ha un grapat a l'exposició) i la classe obrera. Cal tornar a remarcar que era de raça blanca i que una gran part de la seva obra més personal era retratar afroamericans, en una època on el racisme era la tònica habitual al seu país.
Jo, particularment, vaig trobar que la guia va dedicar més temps del necessari a l'exposició La càmera domèstica i que per tant es va quedar curt el temps dedicat a l'exposició de la Consuelo Kanaga. Amb això, alguns companys de visita, també hi estan d'acord.
Salvador Rull.